Mediaconcern Viacom gaat wereldwijd advertenties verkopen namens Snapchat, de aanbieder van de gelijknamige app waarmee gebruikers elkaar fotoberichtjes kunnen zenden die na enkele seconden weer verdwijnen. De twee bedrijven hebben daarover een meerjarige overeenkomst getekend.

Snapchat kan straks profiteren van de kennis van de reclamemarkt en het uitgebreide adverteerdersbestand van Viacom, het moederbedrijf van de filmstudio Paramount en tv-zenders MTV en Comedy Central, Snapchat is, net als MTV en Comedy Central, vooral bij jongeren populair. De twee bedrijven werken al samen bij het maken en verspreiden van videocontent.

Viacom heeft zijn winst en omzet vorig kwartaal zien dalen. Het bedrijf wacht nog op opvolgers voor de kaskrakers van de afgelopen jaren en zag de inkomsten uit advertenties verder teruglopen.

De omzet van Viacom over het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar kwam uit op 3,1 miljard dollar (2,8 miljard euro), maakte het bedrijf dinsdag bekend. Dat was 6 procent minder dan een jaar eerder. De nettowinst zakte met 13 procent naar 470 miljoen dollar. De opbrengsten uit de tv-activiteiten krompen met 3 procent, terwijl de filmomzet met 15 procent slonk.

Vorig jaar profiteerde Viacom nog van het succes van nieuwe films rond de Teenage Mutant Ninja Turtles en de Transformers. De verkoop van licenties aan tv-zenders en streamingdiensten namen afgelopen kwartaal wel met een kwart toe.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl